Categories
Informacines technologijos

Elektroninių parduotuvių kūrimas Lietuvoje: rinka ir iššūkiai

Elektroninių parduotuvių skaičius Lietuvoje pakankamai didelis – apie 4800 (portalo etikra.lt duomenys). Akivaizdu, kad pasirinkti yra iš ko… Bet kas yra tie žmonės ar įmonės, turinčios el. parduotuves? Juk sklando mitas, kad elektroninių parduotuvių kūrimas yra brangus malonumas ir jis prieinamas tikrai ne visiems. Tai šiek tiek klaidinanti nuomonė, nes realybė yra visiškai kitokia.

Elektroninės parduotuvės dabar prieinamos ne tik didžiuliams prekybos tinklams, turintiems milijonus prekių, bet ir paprastiems žmonėms. Sukūrimo procesas yra gana paprastas ir viskas priklauso nuo to, kiek prekių parduodama. Taip nedideli rankdarbių meistrai nesunkiai gali susikurti ir valdyti savo nedidelę el. parduotuvę. Joje gali būti 10-20 prekių, tačiau tai puikus būdas parduoti savo pagamintus daiktus Lietuvoje ir užsienyje. Yra tekę matyti ir el. parduotuvių, kuriose parduodama vos 1 prekė. Tai gali būti knyga, vaizdo kursai, bilietai į tam tikrą renginį.

Gamybos srityje dirbantys žmonės taip pat jau yra išbandę el. parduotuvės galią. Per COVID-19 pandemiją, trukusią dvejus metus, nemažai gamybos įmonių susikūrė savo elektronines parduotuves. Iki tol per platinimo partnerius dirbusios įmonės nusprendė pačios pardavinėti tiesiogiai savo prekes ir nemažai išlošė. Elektroninė parduotuvė yra valdoma gana paprastai, nereikia išlaikyti fizinės parduotuvės, o prekyba vyksta 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę be jokių švenčių dienų ar išeiginių. Į prekių reklamą vis tiek buvo investuojama ir seniau, todėl kiek pasikeitė reklamos sritis. Dabar daugiau dėmesio skiriama skaitmeninei rinkodarai, mažėja tradicinių reklamos kanalų. Gamybos įmonės, norinčios prekiauti ne tik Lietuvos rinkoje renkasi ir kitą būdą – tai elektroninis eksportas.

Elektroninis eksportas vykdomas neturint realios atstovybės užsienio šalyse. Padarome el. parduotuvė skirtingomis tai rinkai pritaikyta kalba ir prekės siunčiamos tiesiogiai galutiniam pirkėjui. Tokiu būdu Lietuvos gamintojai valdo parduotuves prancūziškai, vokiškai, ispaniškai ar net kiniškai. Kai gaunamas užsakymas, darbą perima logistikos partneris, kuris prekes tiesiai iš sandėlio pristato kad ir į kitą pasaulio kraštą. Teko matyti nedidelių elektroninių parduotuvių, kurios pardavinėjo Lietuvoje suvertus gintarinius karolius ir apyrankes Naujosios Zelandijos rinkoje.

Didelių elektroninių parduotuvių kūrimas yra iššūkis. Reikia ilgai testuoti, kad būtų galima paleisti sklandžiai funkcionuojančią el. parduotuvė su šimtais tūkstančių prekių. Kai kurios didelės el. prekybos įmonės pradėjo veikti kaip prekybos centrai, po savo stogu suvienijantys skirtingus pardavėjus. Tokiu būdu atsakomybė už pristatymą tenka patiems pardavėjams, o smulkesnės parduotuvės gali parduoti savo produkciją itin didelius pirkėjų srautus turinčioje parduotuvėje. Aišku, tai kainuoja, tačiau taip įsibėgėti galima kur kas greičiau. Be to galima tų pačių prekių el. prekybą vykdyti ir savose nedidelėse el. parduotuvėse.

Labai džiugu, kad Lietuvoje daug sklandžiai veikiančių nišinių el. parduotuvių. Pavyzdžiui, stalo įrankiais ar grilio prekėmis prekiaujančios parduotuvės. Tokia schema yra būdinga didelėms rinkoms, kur kad ir mažiausia niša turi savo pirkėją ir gali sėkmingai vystytis. Elektroninių parduotuvių kūrimas, kurį atlieka savo srities profesionalai visada duoda vaisių, jei tik teisingai dirbama su reklama. Bet apie tai – kitą kartą.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *